Inmesol aggregaten
Arné van der Wiel

Arné van der Wiel

Minder uitstoot: wat betekent Stage V voor aggregaten?

Per 1 januari gaan de nieuwe emissie-eisen in voor dieselmotoren in aggregaten. Met deze zogenaamde Stage V-norm wordt het voor nieuwe machines verplicht om schonere motoren in te bouwen. Deze motoren stoten door de toepassing van een uitlaatgassen-nabehandeling minder schadelijke stoffen uit. Wat betekent deze wetgeving voor u en hoe kunt u eraan voldoen?

De strengere milieueisen voor dieselmotoren worden sinds 1996 stapsgewijs ingevoerd. Per 1 januari gaat de laatste stap in, Stage V.

Stage V bepaalt dat dieselmotoren in de machines die vanaf die datum gebouwd worden, moeten beschikken over een uitlaatgassen-nabehandeling. Voor auto’s geldt een dergelijke wetgeving al veel langer, voor vrachtwagens nu enkele jaren en voor machines met een constant toerental wordt het dus per 1 januari verplicht.

Op zich verandert er door deze wetgeving op het eerste oog niet veel voor de motoren, er gaat immers nog steeds diesel in. Toch is er een paar zaken waar u rekening mee moet houden.

  1. De nieuwe motoren hebben Adblue nodig

AdBlue wordt gebruikt als toevoeging bij de nieuwe motoren die diesel gebruiken, om ze schoner te laten draaien. AdBlue wordt in de hete uitlaatgassen ingespoten vóór een speciale katalysator. Het is een mix van gedestilleerd water en ammoniak, die reageert met de uitlaatgassen waardoor ze minder schadelijke stoffen uitstoten. Bij gebruik van de nieuwe motoren moet u dus naast diesel ook AdBlue tanken en moet u daar een tankvoorziening voor treffen op de bouwplaats. Het spreekt voor zich dat wij u dan daarbij kunnen helpen.

  1. De motoren gaan fractioneel meer diesel gebruiken

Dit klinkt misschien een beetje vreemd omdat het doel is om minder CO2 uit te stoten, maar de nieuwe motoren gaan fractioneel meer brandstof gebruiken. Een dieselmotor werkt volgens het zelfontbrandingsprincipe. De lucht bovenin de cilinder wordt gecomprimeerd, waarna er brandstof wordt ingespoten om het mengsel te laten ontbranden onder compressie. Deze ontbranding zorgt voor uitstoot van schadelijke stoffen. Bij een lage verbrandingstemperatuur voor veel roet (PM) en bij een hoge verbrandingstemperatuur veel stikstofoxide (NOx). Om het aantal stikstofoxide te verlagen wordt er fractioneel meer brandstof ingespoten om de verbranding als het ware te ‘koelen’.

  1. Het is nog belangrijker om goed na te denken over de benodigde capaciteit

De motoren in de nieuwe machines moeten straks voor minimaal 25% worden belast om de juiste temperatuur in het uitlaatsysteem te realiseren. Dat is met name nodig voor de katalysatoren, die pas gaan functioneren vanaf een uitlaattemperatuur boven 250 graden C°. Adblue verneveld daaronder niet en zorgt ervoor dat het uitlaatsysteem zal dichtklonteren. Dat betekent dat het nog belangrijker is om na te denken welk aggregaat met welk vermogen u nodig heeft. Voorheen maakte het niet uit of u veel of weinig stroom van het aggregaat haalde, maar met deze nieuwe motoren kan dat niet meer. Het is dus belangrijk geen overcapaciteit neer te zetten, maar puur te kijken naar wat u echt nodig heeft.

Overigens zit daar wel het nadeel aan vast dat het lastiger wordt om pieken goed op te vangen. Technisch gezien is daar nu nog geen oplossing voor, maar u kent ons J. Uiteraard zijn we bezig met de ontwikkeling van dat soort machines en zoeken we naar oplossingen om die pieken op een andere manier op te vangen. Eventueel in combinatie met batterijen en zogenaamde super capacitors.

Is het verplicht om per 1 januari 2020 deze nieuwe machines te gebruiken?

Nee, dat is niet verplicht. Dit is zogenaamde flexibele wetgeving. Dat betekent dat nieuwe machines die worden gebouwd aan de nieuwe eisen moeten voldoen, maar oude machines die niet aan deze eisen voldoen gewoon op de markt blijven en nog gebruikt zullen mogen worden. Wij verhuren en verkopen u per 1 januari dus beide: zowel de nieuwe machines als de oude.

Het kan uiteraard wel zo zijn dat uw opdrachtgever u verplicht om de nieuwe machines te gebruiken, of dat u zelf vanuit uw maatschappelijke betrokkenheid besluit deze schonere machines in gebruik te nemen. Weet dan dat wij nog veel meer oplossingen hebben om de CO2-uitstoot op uw projecten te verminderen. Zo gaan zowel de nieuwe als de oude motoren heel goed samen met biodiesel en zorgt onze Cleanergy! Hybride oplossing voor 70% minder CO2-uitstoot en 70% minder brandstofkosten.

Heeft u dus vragen over hoe u op uw projecten kunt zorgen voor minder CO2-uitstoot in het gebruik van aggregaten, neem dan contact met mij op, ik denk graag met u mee!

TIP: Download informatieblad "Werken met aggregaten"

Dit bericht delen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on print
Share on email

Zoekt u iets?

Om jouw bezoek aan onze website nog makkelijker en persoonlijker te maken, maken wij gebruik van cookies. Met deze cookies volgen wij en onze partners jouw websitegedrag. Hierdoor kunnen wij onze website en dienstverlening continue verbeteren.